Introducere |
In editia din decembrie 2005 a Romanian Digest, am incercat un rezumat a
unor informatii, atunci preliminare, in legatura cu Fondul Proprietatea
– incercarea Romaniei de a despagubi victimele deposedate de
proprietatile lor de catre regimul comunist dupa 1945. Ne-am exprimat
speranta ca Fondul nu va reprezenta o noua palma data acestor victime
asa cum s-a intamplat cu celelalte incercari de despagubire. Am
considerat Fondul Proprietatea ca o buna oportunitate pentru
autoritatile romane de a indrepta greselile impuse de Legea 10/2001;
atunci cand proprietatile nu mai pot fi restituite in natura, lucru
modificat de legea 247/2005. In aceste circumstante Guvernul a emis
Hotararea nr. 1481/2005 care prevede infiintarea Fondului si astfel da
posibilitatea fostilor proprietari de a primi actiuni la Fond in numar
proportional cu valoarea proprietatii. De la ultimul nostru articol se
pare ca Romania este serioasa in aceasta privinta datorita infiintarii
Fondului al carui actiuni au fost evaluate cu succes.
Desi legea este dreapta iar Fondul Proprietatea este autentic,
regulamentele care stabilesc despagubirea a numeroase victime au cateva
defecte majore care, daca nu vor fi corectate pot produce rezultatul
ridicol ca unii mari pretendenti precum mostenitorii domnilor Nicolae
Malaxa si Max Ausnit (John D. Rockefeller si Andrew Carnegie ai Romaniei)
sa nu primeasca nimic. Acest lucru se datoreaza faptului ca, in cazul
proprietatilor industriale trebuie depus registrul actionarilor datat 11
Iunie 1948, data confiscarilor. Dar in majoritatea cazurilor aceste
dovezi nu pot fi obtinute, actele fiind ori distruse ori pierdute de
catre statul roman. Curios este faptul ca dovezi privind aceste mari
cereri de restituire insumand sute de milioane de euro nu sunt de gasit
de catre statul roman, dar pentru revendicarile mici dovezile abunda.
Asadar aceste reguli trebuiesc schimbate cu altele care sa permita
dovedirea actionariatului cu documente ca: decizii de adunari generale
ale actionarilor, extrase din Registrul Actionarilor, Monitorul Oficial
al Romaniei, sau alte documente credibile indiferent de data lor. Avem
de a face cu proprietati care nu au fost revendicate de nimeni altcineva,
care au apartinut fara doar si poate familiilor reclamantilor iar cele
mai bune dovezi de apartenenta au fost furate de catre statul roman
comunist fiind fie pierdute, fie distruse. Incapacitatea de a trata
aceste probleme la nivel administrativ nu va aduce un sfarsit
revendicarilor. Nimeni nu intoarce capul unor sume de sute de milioane
de euro. Insa incapacitatea Romaniei de a remedia aceste neajunsuri va
conduce invariabil la o serie de litigii internationale ce intreprinde
un nou act de injustitie, de expropriere a victimelor pradate de regimul
comunist. Noi speram ca acest lucru va fi evitat.1
Herzfeld
& Rubin PC impreuna cu Rubin, Meyer, Doru & Trandafir SCPA,
afiliata acesteia in Bucuresti, reprezinta interesele familiilor
lui Nicolae Malaxa, Max Ausnit si Printesa Ileana a Romaniei,
aceasta din urma reprezentand fostul proprietar al Castelui Bran
|
[ Up to
Contents ] |
O scurta trecere in revista |
Scopul fondului este de a aduce o compensare dreapta si echitabila
acelor proprietari care nu pot fi despagubiti in natura conform Legilor
10 sau 247. Fondul a fost infiintat ca o societate inchisa de investitii
financiare care emite actiuni pentru valoarea proprietatilor revendicate.
Reclamantii ce doresc compensatii trebuie sa depuna o cerere la
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) (sau la alte
institutii depinzand de natura cererii). AVAS evalueaza validitatea
cererii si emite compensatii ce ulterior sunt preschimbate in actiuni la
fond. Valoarea compensatiei este evaluata de catre o comisie speciala.
Desi sistemul a permis autoritatilor sa inceapa acordarea de compensatii
in actiuni, odata acordate actiunile nu pot fi vandute unei terte parti
fara ca fondul sa fie listat la Bursa de Valori Bucuresti (BVB) sau la o
bursa internationala. De asemenea nu exista prevederi care sa permita
transferul actiunilor inainte ca Fondul sa fie listat.
Odata cu primirea actiunilor, aplicantul devine actionar la unul din
cele mai mari fonduri din Europa de Est. Fondul detine actiuni in 114
entitati, care includ unele din cele mai bine cunoscute institutii din
Romania: Romtelecom, Posta Romana, Petrom, Transelectrica, Transgaz,
Loteria Nationala, diferitele companii Electrica si Distrigaz, Metrorex
S.A., cat si aeroporturile Henri Coanda, Baneasa, Constanta, Timisoara
si porturile Galati si Giurgiu. In mojoritatea cazurilor statul a
transferat intre 10 si 20% din actiuni catre fond. Cu aceste actiuni
deja transferate, fondul a fost estimat la o valuare de aproximativ 4
miliarde de euro. In plus fondul este asteptat sa primeasca contributii
in urmatoarele forme: (i) actiuni controlate de stat in diverse companii
mai mici; (ii) 9.9% si 4% din incasarile de pe privatizarile CEC si BCR;
precum si (iii) unele datorii pe care state din Africa, Orientul
Mijlociu si Asia le au fata de statul roman din vremea comunista. Cand
acesti bani vor fi platiti, primiti sau transferati catre fond, se va
constata o crestere a capitalului social al fondului astfel incat el va
fi estimat la cateva miliarde de euro in plus.
Pentru moment fondul este administrat de un consiliu supervizor aflat in
subordinea Ministrerului Finantelor Publice. Consiliul este format dintr-un
presedinte si sase directori. Actualul presedinte este Dl. Nicolae Ivan.
Consiliul va superviza afacerile de zi cu zi ale fondului pana cand un
administrator va fi selectionat de catre autoritatile romane. Fondul a
luat nastere pe 29 decembrie 2005 si este programat sa expire in 28
decembrie 2015. |
[ Up to
Contents ] |
Evenimente recente |
Intr-o miscare planuita sa creascra increderea interna si internationala
a fondului, consiliul a desemnat diverse firme bine cunoscute pe plan
international si oameni importanti in roluri cheie in structura fondului.
O
firma internationala de avocatura a fost aleasa pentru a conduce
procesul de emitere a documentelor de licitatie si va asista in alegerea
Administratorului fondului planificata pentru cel tarziu sfarsitul lunii
iunie. De asemenea va juca un rol important in stabilirea regulilor de
selectionare a Administratorului care va determina trecerea conducerii
fondului de la Consiliu catre Administrator. Printre firmele care s-au
oferit sa conduca fondul, statul roman a primit notificari de la: 3I
plc, Cheynne Capital, Deutsche Bank, Salomon Brothers, Nomura
Securities, Merrill Lynch, Morgan Stanley, Dresdner Bank, Dexia
Kommunalkredit si YFM. Odata ales, managerul va conduce fondul conform
Horararilor de Guvern si a altor reguli interne adoptate de autoritatile
romane.
In plus fata de selectarea firmei internationale de avocatura,
autoritatile au ales si diverse firme romanesti care sa actioneze ca
niste consilieri locali pentru societatile ce urmeaza a contribui cu
actiuni la Fond. Nominalizate au fost Raiffeisen Capital and Investment
drept consilier financiar pentru iminenta listare a fondului la BVB si
KPMG drept auditor. Un numar de directori independenti au fost numiti in
consiliu pentru a creste transparenta si increderea in fond. Toti
membrii consiliului au fost alesi pe mandate de un an. |
[ Up to
Contents ] |
Primele succese in acordarea actiunilor |
In prima faza statul roman actionand prin intermediul Ministerului
Finantelor Publice a pus bazele si a facut primii pasi pentru
constituirea Fondului ca unic actionar. La 6 martie, insa, au fost emise
primele actiuni catre primii despagubiti. La inaugurarea televizata
tinuta la Palatul Victoria Dl. Ivan impreuna cu Primul Ministru al
Romaniei Dl. Calin Popescu Tariceanu au acordat aproape 3 milioane de
dolari drept actiuni catre sapte despagubiti. Printre cei sapte se aflau
clienti ai Rubin, Meyer, Doru & Trandafir cat si un ofiter de politie,
un muncitor, un lider al rromilor si un fost antreprenor.
De atunci autoritatile s-au miscat repede si au adaugat la lista alti
14.000 de reclamanti dintr-un total de 180.000, ajungand la o valoare a
despagubirilor de 400 de milioane de euro sau 10% din totalul Fondului. |
[ Up to
Contents ] |
Temeri intarziate pentru listarea la BVB |
In timp ce transferul de actiuni catre fond a avut loc intr-un pas vioi,
membrii comunitatii financiare pun la indoiala unii parametri cheie ai
fondului precum si abilitatea acestuia de a functiona sub sistemul legal
romanesc.
Prima
ingrijorare o reprezinta listarea fondului la BVB, fara de care
actiunile fondului nu pot fi liber tranzactionate. Bazandu-ne pe o
interpretare a legilor existente – interpretare pe care noi nu o
impartasim dar aparent este sustinuta de un numar de persoane cu putere
de decizie – o entitate nu poate fi listata la BVB inainte de a avea
toate companiile din portofoliul sau listate. In prezent doar 60 din
cele 114 companii care alcatuiesc portofoliul fondului sunt listate. De
fapt unele companii mari precum Loteria Nationala, Imprimeria Nationala,
Transelectrica si Transgaz nu au fost inca listate. Inainte de a se face
oferta publica, o companie trebuie sa ia o decizie sigura a actionarilor
in aceasta privinta, sa schimbe statutele, sa-si auditeze declaratiile
financiare si sa treaca prin procesul scump si lent de a se pregati
pentru oferta publica. Chiar si in conditii optime dureaza intre 6 si 12
luni pentru a lista o singura companie la BVB. In alte conditii decat
cele optime acest proces devine greoi si poate duce la conflicte.
Recent, in comunicatele de presa Dl. Ivan a indicat faptul ca fondul
este implicat in mai multe litigii cu 10 din cele 114 companii din
portofoliu. Dat fiind aceste semne de rau augur, temerile ca fondul nu
va listat pana la mijlocul lui 2007 sunt justificabile.
Sub aceste circumstante, Senatorul Varujan Vosganian, presedintele
Comisiei de Buget si Finante ale Senatului declara recent ca ”Fondul
Proprietatea a fost creat, dar fara o baza legala pentru a functiona.
Astfel fondul va ramane o curiozitate.... ori schimbam legea si o adapta
la nevoile fondului in forma sa curenta ori ne resemnam cu o institutie
disfunctionala.” Dl. Vosganian a mentionat ca aceasta Comisie pe care o
conduce va propune autoritatilor sa adopte o serie de masuri pentru a
reduce povara pe care fondul o poarta si pentru a se reusi listarea la
BVB sau la o bursa temporara oficiala pentru vinderea actiunilor pana
cand fondul poate fi listat la BVB. Potrivit Senatorului Vosganian
autoritatile romane ar trebui sa adopte cerinte mai reduse pentru
listarea companiilor ce alcatuiesc portofoliul fondului. Daca aceste
masuri vor fi adoptate de catre Guvern cu consimtamantul Comisiei de
Valori Mobiliare, oficialii romani dau posibila listarea fondului la BVB
pana la jumatatea acestui an.
O alta problema mentionata in editia din decembrie a Romanian Digest a
fost evaluarea cererilor castigatoare a reclamantilor. In timp ce Legea
247 incearca sa elimine orice urma de subiectivitate din procesul de
restituire, acelasi regim indica faptul ca evaluatorii sunt platiti de
catre autoritatile romane. Astfel, conflictul de interese al
evaluatorilor platiti de guvern nu a fost pierdut in favoarea partilor
interesate. Pe cealalta parte evaluarea fondurilor ce vor fi gestionate
de fond prezinta probleme substantiale. In timp ce exista o baza pentru
judecarea pretului pietei pentru multe dintre aceste companii ce
alcatuiesc portofoliul Fondului, multe altele nu vor putea beneficia de
masuri adecvate pentru stabilirea valorii de piata. |
[ Up
to Contents ] |
Concluzie: Cand se va ridica Fondul de la
pamant? |
In prezent aproape 70 de pretendenti au primit actiuni la Fondul
Proprietatea si inca aproximativ 14.000 sunt pe drumul cel bun.
Important este faptul ca unii dintre consultantii Fondului au fost deja
numiti si ca administratorul va fi numit pana la sfarsitul lui Iunie.
Progresul masurabil inregistrat de la inceputul acestui an a marit
increderea in prospectele pe terment scurt ale Fondului.
Pe alte planuri Fondul inca ridica semene de intrebare. Lipsa unui regim
legal favorabil care sa il ajute cu listarea la BVB indreptateste
dubiile cu privire la fiabilitatea acestuia pe termen lung. Fara o
listare la BVB pe termen scurt actionarii Fondului nu vor avea o piata
clara pentru actiunile lor. Increderea publica va suferi si dubiile
crescande cu privire la detinerea de actiuni pe termen lung nu va
incuraja actionarii, din care multi pensionari ce nu cunosc piata de
capital, decat sa isi vinda actiunile pe o piata neagra la mai putin din
valoarea lor. Ceva asemanator a aparut in Romania si la mijlocul anilor
1990, odata cu planul de privatizare in masa a Fondurilor de Proprietate
Privata.
Daca guvernul vrea sa evite greselile din trecut trebuie sa prezinte
alternative viabile (si anume prospectul real pe termen lung de
castiguri de capital si plata dividendelor) inaintea dorintei de a vinde
propriile actiuni cat mai curand si cu orice pret. Daca fondul nu va
reusi sa distribuie ‘valoare’ actionarilor sai, va rata obiectivul sau
principal si anume problema morala a restituirii proprietatilor.
Daca Romania va distribui actiuni de valoare veritabila reclamantilor,
va rezolva problema listarii la BVB si va compensa in mod corect fostii
proprietari prin modificarea legislatiei, atunci va deveni prototipul
restituirii drepte al Uniunii Europene. |
[ Up
to Contents ] |
Editors Note: It is our policy not to mention our clients by name in
The Romanian Digest™ or discuss their business unless it is a matter of
public record and our clients approve. The information herein is correct
to the best of our knowledge and belief at press time. Specific advice
should be sought from us, however, before investment or other decisions
are made.
Copyright 2006 Rubin Meyer Doru & Trandafir, societate civila de avocati.
All rights reserved. No part of The Romanian Digest™ may be reproduced,
reused or redistributed in any form without prior written permission
from the publisher.
|
RUBIN MEYER DORU & TRANDAFIR
societate civila de avocati
Str. Putul cu Plopi, Nr.7, Sector 1
Bucharest, Romania
Tel: (40) (21) 311 14 60
Fax: (40) (21) 311 14 65
E-Mail:
office@hr.ro
VISIT OUR WEB SITE:
http://www.hr.ro
The Romanian Digest Archive
|
AFFILIATED WITH:
Herzfeld & Rubin, P.C.
125 Broad Street
New York, NY, 10004
Tel: (212) 471-8500
Fax: (212) 344-3333
http://www.herzfeld-rubin.com
Herzfeld & Rubin LLP
1925 Century Park East
Los Angeles, California 90067
Tel: (310) 553-0451
Fax: (310) 553-0648
Chase, et al.,Herzfeld & Rubin, LLC
5N Regent Street
Livingston, New Jersey 07039
Tel: (973) 535-8840
Fax: (973) 535-8841
Israeli Affiliated Law Firm
Balter Guth Aloni & Co.
Textile Center, 2 Kaufman Street, 68012
Tel Aviv, Israel
Tel: (972)-3-5111-111
Fax: (972)-3-5102-166 |
|
New York — California — New Jersey — Romania |
If you no longer wish to receive emails
from us, please send an e-mail with UNSUBSCRIBE
in the subject line to
Romanian.Digest@hr.ro. |
|