Introducere |
Sursele regenerabile de energie („SRE”) ajuta la diversificarea surselor
de energie existente si cel mai probabil vor inlocui in cele din urma
sursele de energie bazate pe combustibili fosili (carbuni, gaze naturale,
petrol) aflate in continua scadere. Utilizarea SRE in locul celor bazate
pe combustibili fosili pot reduce substantial gazele cauzatoare ale
efectului de sera, in special emisiile de CO2 si de alti agenti poluanti.
De asemenea, utilizarea surselor regenerabile mareste independenta
economica a utilizatorilor care dezvolta asemenea surse de energie.
Dependenta energetica de surse inselatoare la nivel politic poate fi
frustranta. De exemplu, Uniunea Europeana („UE”) este dependenta de
gazul rusesc, iar Rusia foloseste aceasta dependenta pentru a constrange
politic UE sa nu protesteze fata de activitatile hegemonice desfasurate
de Rusia in zone cum ar fi Georgia sau Moldova.
Primul act adoptat la nivelul UE in scopul reducerii emisiilor de gaze
cauzatoare ale efectului de sera este Directiva 2001/177/EC a
Parlamentului si Consiliului European pentru promovarea producerii de
energie electrica pe baza de SRE in cadrul pietei interne a energiei
electrice. Romania a implementat in legislatia sa Directiva 2001/77/EC
(a se vedea in acest sens HG 443/2003 modificata de HG 958/2005).
Romania urmareste ca pana in anul 2010 sa acopere echivalentul a 33% din
totalul cerintelor de consum de energie electrica la nivel national
folosind doar SRE.
Romania a dezvoltat o serie de proiecte privind SRE bazate in special pe
energia eoliana. De exemplu, Ramia Eol intentioneaza sa creeze un parc
eolian in Marisel, jud. Cluj, in timp ce CEZ si Eolica Dobrogea
intentioneaza sa isi dezvolte propriile afaceri bazate pe energie
eoliana in Dobrogea. Investitorii preocupati de tehnologia eoliana
considera ca profiturile aduse de un parc eolian sunt mai mari decat
cele aduse de o investitie clasica in domeniul imobiliar, date fiind
costurile operationale mai mici.
Cadrul legal general pentru producerea energiei electrice in Romania
este reprezentat de Legea 13/2007 – legea energiei electrice („Legea
Energiei”) care, de asemenea, se refera si enumera sursele regenerabile
de energie, cum ar fi energia eoliana, energia solara, energia valurilor
si a mareelor, energia geotermala, energia hidroelectrica etc. |
[ Up
to Contents ] |
Crearea unei capacitati energetice bazate pe
SRE |
Pentru crearea unei astfel de capacitati in Romania, firmele interesate
trebuie sa indeplineasca o serie de cerinte si sa obtina documentele si
autorizarile necesare de la institutiile si autoritatile locale
abilitate sa le emita. Investitorii trebuie sa obtina de la autoritatile
locale certificatul de urbanism (care include lista documentelor
solicitate a fi obtinute ulterior) si autorizatie de constructie. Aceste
documente sunt necesare pentru orice fel de constructie, si nu doar
pentru capacitatile bazate pe SRE.
In conformitate cu art. 13 din Legea Energiei, constructia unei noi
capacitati de energie electrica (de exemplu, a unei capacitati de
producere a energiei electrice), ca si retehnologizarea celor existente
se face pe baza unei autorizatii de infiintare. Autorizatia de
infiintare este documentul tehnic legal emis de Autoritatea Nationala de
Reglementare in Domeniul Energiei („ANRE”) prin care unei persoane
fizice sau juridice, romane sau straine, ii este acordata permisiunea de
a construi sau retehnologiza capacitati existente pentru producerea de
energie electrica. Autorizatia de infiintare este necesara doar pentru
capacitati cu putere instalata mai mare de 1 MW. ANRE stabileste durata
pentru care este acordata autorizatia, in corelatie cu durata
constructiei si a functionarii capacitatii energetice si a termenilor
din documentatia depusa de solicitant.
Potrivit art. 15 din Legea Energiei, ANRE emite autorizatia de
infiintare pentru SER si licentele pentru desfasurarea de activitati cum
ar fi exploatarea comerciala a capacitatilor de producere a energiei,
transportul, furnizarea si distribuirea de energie etc.
Productia, transportul, prestarea serviciului de sistem, distribuirea si
furnizarea de energie electrica, precum si toate activitatile de
administrare pentru piata centralizata a energiei sunt realizate pe baza
licentelor emise de ANRE, in baza carora persoanele fizice sau juridice,
romane sau straine, primesc permisiunea sa exploateze in scop comercial
capacitatile energetice. Termenul pentru care sunt acordate licentele de
exploatare comerciala a capacitatilor de productie de energie este de 25
de ani. |
[ Up
to Contents ] |
Conditii |
Legea
Energiei prevede ca nu vor putea fi autorizate societatile aflate in
procedura reorganizarii judiciare sau a falimentului sau cele care au
fost sanctionate de autoritatea competenta prin retragerea autorizatiei
sau licentei intr-o perioada de 5 ani anterior datei de inregistrare a
noii cereri.
Autorizatiile si licentele sunt acordate dupa plata unor taxe aprobate
prin ordin al presedintelui ANRE. Solicitantul plateste o taxa anuala
autoritatii competente pe durata licentei, inclusiv pe perioada in care
aceasta e suspendata. |
[ Up
to Contents ] |
Solicitantii |
Autorizatiile si licentele pot fi cerute de persoane juridice romane sau
straine deopotriva. O persoana juridica straina poate solicita o
autorizatie sau o licenta necesara pentru desfasurarea activitatii doar
daca si-a stabilit, potrivit legii, un sediu secundar in Romania, pentru
durata autorizatiei sau a licentei. |
[ Up
to Contents ] |
Procedura |
Pentru obtinerea autorizatiei, legea prevede ca solicitantul trebuie sa
depuna o cerere la autoritatea competenta, la care sa anexeze toate
actele si documentatia din care sa rezulte indeplinirea tuturor
conditiilor de natura economica, financiara, tehnica si profesionala
stabilite pentru capacitatile de energie electrica si activitatile din
domeniu. ANRE emite decizia prin care acorda sau refuza acordarea
autorizatiei/licentei intr-o perioada de maximum 30 de zile de la data
la care a stabilit ca documentatia depusa de solicitant este completa
potrivit legii si ca solicitantul a achitat toate taxele si a facut
dovada platii acestora. |
[ Up
to Contents ] |
Analiza documentelor |
Dupa depunerea solicitarii cu documentatia aferenta, autoritatea
competenta trebuie sa analizeze documentele anexate cererii scrise de
autorizare/licentiere si, unde considera necesar, sa raspunda in scris
nu mai tarziu de 15 zile de la primirea cererii, informand solicitantul
despre necesitatea de a rezolva orice deficienta cu privire la
documentatie in sensul corectarii acesteia sau a suplimentarii
documentatiei.
Unde considera necesar, avand in vedere calitatea si complexitatea
informatiilor furnizate de solicitant, autoritatea competenta poate
decide stabilirea unei intalniri cu reprezentantii legali ai
solicitantului in vederea clarificarii anumitor aspecte care nu sunt
descrise in mod clar in documentele depuse. Se poate decide de asemenea
o constatare la fata a locului referitoare la acuratetea datelor
furnizate de solicitant. Concluziile verificarii se vor consemna intr-un
proces-verbal care va fi semnat atat de solicitant, cat si de
reprezentantii ANRE.
In eventualitatea in care, in timp de 60 de zile de la data depunerii
cererii scrise pentru a primi autorizatie sau licenta, solicitantul nu
depune la autoritatea competenta documentele adecvate solicitate (de
exemplu, informatiile care lipseau initial) autoritatea competenta are
dreptul de a respinge documentatia solicitantului si de a sterge cererea
de inregistrare din programul de lucru.
Dupa examinarea documentatiei solicitantului, ANRE emite un raport care
include temeiurile pentru decizia de eliberare sau de refuz al
eliberarii autorizatiei/licentei, in care este mentionata data
considerata posibila pentru emitere si perioada pentru care aceasta e
valabila. Raportul este prezentat comitetului de reglementare al
autoritatii competente pentru a fi aprobat in sedinta publica. Data si
locul sedintei publice vor trebui anuntate cu cel putin 5 zile in avans
prin actualizarea programului sedintelor publice de pe pagina de
internet a autoritatii competente si prin scrisori adresate
solicitantului sau altor persoane interesate.
ANRE trebuie de asemenea sa puna la dispozitia solicitantului sau a
oricarei persoane interesate raportul ce va fi depus in vederea
aprobarii la comitetul de reglementare. Acest raport trebuie sa includa
aceleasi informatii care vor trebui sa se regaseasca si in autorizatie
sau licenta.
Daca autoritatea competenta propune in raportul sau emiterea
autorizatiei/licentei, ea asigura si redactarea conditiilor asociate
care constituie parte integranta a acestui document. Conditiile asociate
sunt puse la dispozitia comitetului de reglementare care decide cu
privire la orice modificare necesara, fiind necesar ca ele sa respecte
legislatia in vigoare. Ele contin obligatii puse in sarcina
solicitantului, descrierea capacitatilor energetice pentru care sunt
acordate, delimitarea teritoriului in care solicitantul are dreptul sa
isi desfasoare activitatea, perioada pentru care licenta este valabila,
drepturile solicitantului, interdictii, restrictii si obligatii ale
solicitantului, conditii pentru modificare, suspendare sau retragere a
autorizatiei sau licentei si conditiile in care autoritatea competenta
poate sanctiona solicitantul. |
[ Up
to Contents ] |
Acordarea sau refuzul acordarii autorizatiei
/ licentei |
Raportul
referitor la solicitarea acordarii autorizatiei/licentei si conditiile
asociate sunt prezentate in sedinta publica a comitetului de
reglementare, discutiile din cadrul acesteia fiind inregistrate pe un CD
in vederea arhivarii si sunt pastrate pentru o perioada de cel putin 5
ani. Decizia cu privire la emiterea autorizatiei/licentei este luata cu
majoritatea voturilor. Decizia presedintelui este ulterior comunicata
solicitantului in cel mult 5 zile lucratoare de la data votului si se
inscrie pe lista deciziilor presedintelui autoritatii competente, care
este accesibila pe pagina de internet a autoritatii competente.
Refuzul autoritatii competente de a acorda o autorizatie sau o licenta,
lipsa raspunsului in termen legal sau orice alta hotarare a autoritatii
competente considerata de solicitant ca fiind nelegala sau de natura a-i
aduce prejudicii pot fi atacate la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia de
contencios administrativ. In cazul in care imprejurarile si conditiile
existente la data emiterii autorizatiilor si licentelor se schimba,
acestea vor fi modificate in concordanta cu art. 22 din Legea Energiei. |
[ Up
to Contents ] |
Obligatii impuse de autorizatiile de
infiintare si de licente |
Posesorul autorizatiei de infiintare are obligatia sa stabileasca si sa
aplice masuri de protectie a persoanelor, bunurilor si mediului, ca si
obligatia de a obtine toate aprobarile necesare, acordurile si permisele
solicitate prin lege in vederea indeplinirii activitatilor autorizate in
domeniul energiei. Pe perioada licentei, posesorii ei sunt obligati sa
mentina toate conditiile care au stat la baza acordarii licentei, sa
tina situatii contabile separate pentru fiecare activitate care face
obiectul licentei, sa constituie si sa mentina garantii financiare care
sa le permita desfasurarea activitatii si asigurarea continuitatii
serviciului, sa puna la dispozitia autoritatii competente toate
informatiile necesare pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii
incuviintate. Posesorii autorizatiilor de infiintare si ai licentelor au
obligatia sa respecte toate dispozitiile si conditiile stabilite de ANRE
prin licente si autorizatii sau prin orice alta dispozitie specifica. |
[ Up
to Contents ] |
Suspendarea si retragerea autorizatiilor si
licentelor |
Daca un posesor al unei autorizatii de infiintare sau al unei licente nu
indeplineste obligatiile care i-au fost impuse prin respectiva
autorizatie/licenta, ANRE ii poate acorda un termen suplimentar pentru
indeplinirea obligatiilor sale, in cazul in care situatia poate fi
remediata, poate retrage autorizatia/licenta, daca situatia nu poate fi
remediata, sau poate suspenda autorizatia/licenta pentru o perioada de
timp. Autoritatea competenta poate suspenda autorizatia de infiintare/licenta,
daca s-a inceput procedura de reorganizare judiciara sau de faliment a
titularului ei. De asemenea, ANRE are dreptul de a retrage autorizatia
de infiintare/licenta in cazul in care se incheie durata pentru care s-a
realizat concesionarea sau inchirierea capacitatii energetice, in cazul
in care contractele de concesiune sau inchiriere au fost anulate ori
daca acestea au fost instrainate de proprietar. |
[ Up
to Contents ] |
Obligatiile producatorilor de energie |
Conform Legii Energiei, producatorii de energie au urmatoarele obligatii
principale:
- sa asigure livrarea de energie electrica in conditiile impuse
prin licente, clauze contractuale si legislatia in vigoare;
- sa oferteze fara discriminare intreaga putere electrica
disponibila, energia electrica si serviciile tehnologice de sistem;
- sa se conformeze din punct de vedere operativ cerintelor
operatorului de sistem si de transport.
|
[ Up
to Contents ] |
Drepturile producatorilor de energie |
Producatorii de energie care respecta prevederile Legii Energiei au
drept de acces la retelele de energie electrica, sa obtina culoar de
trecere si sa instaleze liniile electrice proprii. Ei pot stabili
propriile preturi pentru serviciile furnizate, pe care sa le ajusteze
conform ofertei si, de asemenea, pot infiinta si mentine propriul sistem
de telecomunicatii pentru legatura cu capacitatile proprii de productie,
cu clientii sau cu managementul. |
[ Up
to Contents ] |
Concluzii |
Aderarea
la Uniunea Europeana a fortat Romania sa adopte o strategie privind
energia electrica, potrivit careia capacitatile de energie trebuie sa
achizitioneze anual, de la producatorii de energie din surse
regenerabile, o cota obligatorie de energie ce urmeaza a fi vanduta
consumatorilor finali. Mai mult decat atat, intrucat preturile
terenurilor situate in extravilanul localitatilor din Romania sunt mai
mici decat preturile terenurilor din alte parti ale Europei, iar
investitorii pot beneficia de legislatia europeana in domeniul SRE –
care incurajeaza si ofera sustinere productiei acestui tip de energie
alternativa – Romania are un influx masiv de investitii in acest domeniu.
Aceste investitii vor sustine si intari pozitia Romaniei de exportator
de energie intr-un mediu care la nivel global e format din tari care in
majoritate sunt importatoare de energie electrica. |
[ Up
to Contents ] |
Editors Note: It is our policy not to mention our clients by name in
The Romanian Digest™ or discuss their business unless it is a matter of
public record and our clients approve. The information herein is correct
to the best of our knowledge and belief at press time. Specific advice
should be sought from us, however, before investment or other decisions
are made.
Copyright 2008 Rubin Meyer Doru & Trandafir, societate civila de avocati.
All rights reserved. No part of The Romanian Digest™ may be reproduced,
reused or redistributed in any form without prior written permission
from the publisher.
|
RUBIN MEYER DORU & TRANDAFIR
societate civila de avocati
Str. Putul cu Plopi, Nr.7, Sector 1
Bucharest, Romania
Tel: (40) (21) 311 14 60
Fax: (40) (21) 311 14 65
E-Mail:
office@hr.ro
VISIT OUR WEB SITE:
http://www.hr.ro
The Romanian Digest Archive
|
AFFILIATED WITH:
Herzfeld & Rubin, P.C.
125 Broad Street
New York, NY, 10004
Tel: (212) 471-8500
Fax: (212) 344-3333
http://www.herzfeld-rubin.com
Long Island Office
Herzfeld & Rubin, P.C.
1225 Franklin Avenue, Suite 315
Garden City, New York 11530
Tel: (212) 471-3231
Herzfeld & Rubin LLP
1925 Century Park East
Los Angeles, California 90067
Tel: (310) 553-0451
Fax: (310) 553-0648
Chase Kurshan Herzfeld & Rubin
354 Eisenhower Parkway, Suite1100
Livingston, New Jersey 07039-1022
Tel: (973) 535-8840
Fax: (973) 535-8841
Israeli Affiliated Law Firm
Balter Guth Aloni & Co.
96 Yigal Alon Street,
Tel Aviv, 67891, Israel
Tel: +972-3-511-1111
Fax: +972-3-624-6000 |
|
New York — California — New Jersey — Romania |
If you no longer wish to receive emails
from us, please send an e-mail with UNSUBSCRIBE
in the subject line to
Romanian.Digest@hr.ro. |
|